Annvandenbossche.reismee.nl

mijn workshop

Gisteren heb ik mijn tussendoel bereikt ivm mijn kruidenproject. Ik had een workshop voorbereid voor de clienten in de kruidentuin.

Hoe het ging?

Mijn hoofdbedoeling was om met zintuigen te werken.Van een lange theoretische uiteenzetting zouden ze toch niet veel onthouden. Dus heb ik, ook met dank aan een aantal mensen die hele goede ideetjes gaven, een zintuigentocht door de tuin georganiseerd.

Hoe het begon ... Op tafel stonden er die soorten thee: cerny bes, citroenmelisse en muntthee. Het was de bedoeling dat ze aangaven hoe die smaken voor hun waren, en of ze eventueel wisten welke kruiden erin vermengd zaten. Nu denken jullie misschien dat ze dat nooit zouden weten...maar vele clienten wonen in een huis met tuin, en het is hier heel gangbaar om kruiden in je tuin te hebben. Enkelen konden dus uitmaken wat het was. Maar eerst was er de chaos ...

Ann:(schenkt de thee uit, in het tsjechisch): hoe smaakt het voor jullie?

Clienten(algemeen): Goed. Ga je morgen mee op uitstap?

Ann: dat weet ik nog niet. Aan wat doet de smaak je denken?

Clienten: aan thee.

Ann: en is dat een plezierige smaak?

Clienten: ja...hahahha, Vrouwen zijn zot!

Ann: ...

Hun aandacht krijgen was niet zo makkelijk, maar eenmaal ik die had, bleef die er wel.

Na het proeven gingen we naar de tuin en begonnen we met een spelletje. We gingen in een kring staan. In het midden lagen er vier kruiden. Een client moest weg uit de kring, ik nam een kruid weg, en toen die terugkwam moest die raden welk kruid weg was. In he tbegin was het wat moeilijk voor hen. De ene dacht dat er porei was weggenomen(in het tsjechisch is porei porek, en het kruid dat er lag was bieslook, pažitka. Gelijkend dus !), de andere munt omdat die alleen maar munt kende. Maar na een tijdje ging het veel vlotter.

Dan verdeelde ik de groep in kleinere groepjes. Ik had op voorhand groepsnamen bedacht, en er icoontjes op de computer bijgemaakt. De groepsnamen waren geinspireerd op kruidnamen en ook een klein beetje opde toepassing van het kruid

Zo waren er ...

De slimme citroenmelisses.

De snelle brandnetels (had ik voor de jongens uitgedacht, en was meteen een succes)
De pizzachtige oreganos

En de mooie paardebloemetjes. Uiteraard was deze laatste ook een succes bij de meisjes:)

Zo gingen de paardebloemen, brandnetels en citroenmelisses aan het werk. Ik had gedroogde kruiden meegebracht. Ik liet ze hun ogen sluiten. Ze konden ruiken en voelen aan het kruid. Daarna konden ze de echte versie in de tuin zoeken, door het gedroogde met het verse te vergelijken.

Als afsluiter gaf ik hen fotootjes van kruiden. In hun groepjes trachtten ze het kruid van de foto in de tuin te zoeken.

En dan , tingeling, teebreak ! En weg waren ze...

Reacties

Reacties

mama

ha ha ziet er wel grappig uit.
En dat van: hoe smaakt het voor jullie? ...Goed. Ga je morgen mee op uitstap? Ja, dat kom ik ook tegen met leerlingen van 1ste tot 4de leerjaar.

tantan

Tof!

Eline

Amaai, tlijkt me eigelijk echt een leuk en goed concept! Zelf de logotjes vind ik super tof, je hebt tekentalent Ann :P Ofja je bent allesinds creatief :D
xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!