Annvandenbossche.reismee.nl

circus paciento

Vorige week ben ik gaan kijken naar 'circus paciento'.

Circus paciento is een circus met drie personeelsleden van ledovec. Samen gaan ze naar psychiatrische ziekenhuizen om er samen met de clienten een circusvoorstelling te houden. Een paar dagen voorbereiding en dan..voorstelling voor het publiek :)

Het was voor mij heel pakkend om te zien hoe ze de mogelijkheden van de client ten volle benutten. Er werd gejongleerd met waterflessen, gediabolood, gezongen... Voor de clienten die wat minder, of beter, anderecapaciteiten hadden was er ook vanalles. Clienten werden verkleed, mochten met toverstokjes zwaaien...en allemaal vonden ze het fantastisch.

Wat me wel opviel in het begin, is de grootte van het psychiatrisch complex... gigantisch! Ik deelde mijn verwondering dan ook met de therapeuten die mee waren, en zij konden mij nog zeggen dat er nog veel grotere complexen waren dan Horni Berkovice, waar ik was. Het complex bestond uit twintig tot dertig of weetikhoeveel grote gebouwen, er was een kerk, winkel. De ingang was afgesloten met een grote poort en bewaakt door een mevrouw die pernamant in het huisje naast de poort zat. Een ministadje. . .In Belgie heb ik al een paar psychiatrische ziekenhuizen gaan 'bezoeken', maar zo groot en afgesloten heb ik nog niet gezien. Martin zegt dat dit ook een erfenis is van het communisme. Vroeger werd iedereen die anders was, uit de maatschappij verstoten. Mensen met psychiatrische ziektes hoorden dan ook niet in de conforme maatschappij thuis, en werden ergens in een hoekje gestopt en vergeten ...

Pas op, ik heb alleen de buitenkant van het complex gezien, en de binnenkant van de kerk waar het circus plaatsvond. Ik kan dus niets zeggen over de zorg voor mensen met een psychiatrische aandoening. Ik heb dan ook gevraagd aan de verantwoordelijke van LEdovec als ik eens een dagje of meer mag meelopen met een sociaal werker.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!