Annvandenbossche.reismee.nl

faits divers

je weet dat je in Tsjechie bent als ...

- je een barbecue hebt om 10 uur smorgens inclusief met worsten! (heb ik toch gepast, aangezien ik een dik uur voordien pas ontbeten had)

- Wanneer je op straat hoort zeggen dat de beste groente een lekker stuk kotelet is.

- je cake eet als ontbijt, als dessert bij middagmaal, en als dessert van avondmaal.

- je al fietsend merkt dat het landschap toch niet zo plat is als aan de kust.

- je de woordjes tivole en fakt hoort vallen als goeiedag en tot ziens. Fakt is een woordje dat ze hier erg veel gebruiken, dat zoiets betekent als: echt? wel vreemd als je dat voor de eerste keer hoort. Vooral een engelse vriendin die hier woont , vertelde me dat ze erg verrast was toen ze het woordje voor de eerste keer hoorde, wegens de dubbelzinnige lading.

-------------------------

en nog een paar faits divers!!

- De laatste dagen was het hier vreemd weer: heel erg warm, maar in een halfuur kon het opeens beginnen bliksemen en donderen. Zoals...heb van een zalige zondagmiddag genoten, en nu is het alweer aan het overtrekken.

- Binnen twee weken is er weer een festival in ledovec, waar mensen de kans krijgen om nader kennis te maken met de werking van het centrum. De voorbereidingen zijn al volop op gang!

- mijn kruidenproject: morgen maak ik nog muntlimonade, ga ik eens nadenken over een theemengsel. De bedoelilng was ook om zalf te maken van paardestaart kruid(ook de eerste keer dat ik hier van gehoord had, het groeit hier bij bosjes als onkruid!), maar ik heb per ongeluk de verkeerde olies gekocht, oeps ! dat gaat dus mooi niet door. Het was een tsjechisch spraakmiserverstand, gelukkig kan ik de miskoopjes nog gebruiken voor andere doeleinden:)

papa(byebye in het tsjechisch !)

Reacties

Reacties

Eline

haha kmoest wel lachen, zo anders dat de mensen in Tsjechië leven! Om 10u 'smorgens BBQ dat moet ook wel zwaar vallen...
Nog heel veel succes met je kruidenproject!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!