Annvandenbossche.reismee.nl

terug in tsjechie

Ondertussen..

na een anderhalve week verlof ben ik terug in blogland. Een anderhalve week van ontspanning afgewisseld metinspanning(). 4 dagen in Marianske Lazne, 5 in Belgie.

Anderhalve week geleden reisden mijn ouders afnaarMarianske Lazne. In de tweede helft van de week ben ik bij hen gaan 'logeren'. Samen hebben we er eens lekker van genoten: het mooie weer, de omgeving met de vele waterbronnen en natuurzorgden ook verschillende keren voor een waaw- moment.Deze combinatie maakte het een heel geslaagde vakantie. Misschien later nog fotos, Martin was er de twee laatste dagen ook, en gewapend met zijn groot fototoestel kon geen enkel verdacht bewegend grassprietje ontsnappen. Gauw foto?s dus(en ondertussen heb ik het afkappingsteken op deze laptop nog altijd niet gevonden)

De week in Belgie was ook opladend: veel terrasjes, veel gelachen, getaterd maar ook het nadenken over het septemberverhaal was niet veraf.

Twee dagen geledentoegekomen in Tsjechie. Om vier uur in de nacht met de bus. Ik had lekker twee zitplaatsen voor mij. Ik heb er dan maar van genoten en in een ietwat geforceerde houding(duidelijk niet bedoeld voor mensen met lange benen) deed ik mijn ogen toe, mijn voeten het gangpad kruisend, op enkele decimeters van madame X. Eventjes dacht ik na of dat ethisch wel verantwoord was, maar mijn moeheid nam het over van de ethiek en daarbij had ik properverse sokken aan.

De eerste zaterdag heb ik mij beziggehouden met de verhuis van de ene kamer naar de andere kamer. Martin en ik verhuizen in het appartement naar de iets grotere kamer. Ik vond het indrukwekkend wat ik allemaal verzameld had in die acht maand dat ik hier al ben. Je kent dat misschien wel. Je zit aan je bureau en je denkt: tiens, ik heb hier geen webcam. Hm, een plant zou hier ook niet misstaan. Je komt thuis van de tekenles met een groot A2 pastelkleurwerk dat je niet wilt weggooien 'omdat je er zoveel uren aan hebt gewerkt'. En voor je het weet heb je een volle kast met A2 tjes en een geschilderde aap in klei.

Ik dacht, ik klaar het klusje in een uurtje of twee, maar het heeft toch aanzienlijk langer geduurd. En verder, is dit eigenlijk een puur luxeprobleem! dus -_-

Zondag ben ik naar een vliegtuigshow geweest. Zoals ze vroeger in Oostende hadden. Er waren russische gevechtsvlieguigjes, parachutespringers, vier vliegtuigjes die akelig dicht bij mekaar kunstjes uitvoerden(dan toch eventjes mijn ogen gesloten) Een voldane dag, enkel voelde ik me een beetje vergiftigd door de portie noodles die ik er gegeten had, mijn maagdarmkanaal kon het niet echt apprecieren.

De volgende dag na de twee weken eindelijk weerzien met de clienten. 'Je bent verbrand!' was het zinnetje waarmee ze me wilden verwelkomen. Ik zag er inderdaad als een tomaat uit en heb me dan maar met twee laagjes zonnecreme ingesmeerd voordat ik in de tuin aan het werk ging.

thuisgekomen van het werk, wilde ik me op vanalles en nog wat storten. Tsjechisch leren, die verzekering nog eens in orde brengen, aan mijn kruidenproject beginnen...Dit geeft natuurlijk een chaosresultaat: alles is half afgewerkt. Kan er mij iemand een beetje meer concentratie geven? ik ben bereid ervoor een webcam, een plant , een paar A2 tjes en een geschilderde klei-aap voor te geven .

----------------------------------------

en verder---helemaal off topic. Vandaag keek ik nieuws, en was ik tamelijk-eufemistisch uitgedrukt- geschokt door wat ik er zag. O.B.L doodgeschoten door de Amerikanen. Tafereel in Amerika : juichende mensen, viva america, viva obama(die opeens heiligverklaard is)...

Persoonlijk vond ik dit een heel voorbarige, emotionele en-mijn mening- onverstandige reactie. En in enige zin ook respectloos.O was er dan misschien niet meer, hij was enkel het kopstuk van een heel geraffineerde bende die dat nu niet zo zal apprecieren. De vreugdedansjes zullen vast naar bloed ruiken.

Hun reactie.. O heeft voor zoveel slachtoffers gezorgd, dus we feesten gerechtvaardigd. he maar... waar is het aandeel van amerika? Hun aandeel in deze oorlog? Laat nu eens zeggen, stel dat Obama vermoord wordt door Al-Q. en ze daar een vreugdedansje gaan uitvoeren voor het oog van tientallen camera.s. Wat zou dit oproepen bij het Westen? Ok, Al-Q kan dan een terroristische organisatie zijn, zij zien de dingen door een totaal andere werkelijkheidsbril dan wij. Daarom denk ik dat waarde-oordelen over wat goed en fout is, zoals een dansje makenhet er vingerdik oplegt dat het een goede zaak is geweest,een conflict zeker niet zal oplossen, maar eerder aanwakkeren...

well, ik had daar eens zin om over te schrijven, off-topic maar het maakte indruk op me.

---

Ann

Reacties

Reacties

tantan

De vakantie heeft precies wel deugd gedaan! Maar 't moet wel lastig zijn, zo met de bus reizen. Een beetje gelijk als met het vliegtuig zeker ... Kom je in de zomer af? Ik ben er eind juni-half juli.

Zoveel vreugdedansjes waren hier niet hoor, met OBL. De nieuwsberichten zouden het maar saai vinden moesten ze alleen maar ernstige mensen interviewen, en dat zou niet passen met het beeld dat de Europese media hebben van de US. We mogen ook niet vergeten dat hij duizenden mensen heeft vermoord. Zoals een van mijn studenten zegde, een quote van ML King: "I mourn the loss of thousands of precious lives, but I will not rejoice in the death of one, not even an enemy. Returning hate for hate multiplies hate, adding deeper darkness to a night already devoid of stars. Darkness cannot drive out darkness: only light can do that. Hate cannot drive out hate: only love can do that"
— Martin Luther King Jr.
Maar ik ben niet zo sterk als MLK; als er iemand zou doen aan de mijne wat OSL gedaan heeft, zou ik er niet zo vergevingsgezind kunnen over denken.

Eline

Amaai je hebt weer een hele boterham geschreven! :D
Ik ben super blij dat ik je nog eens gezien had en dat je zo'n leuke vakantie had! (heb je mijn email soms gekregen?)
Ik denk jammer genoeg ook dat er een staartje aan het O.B. verhaal zal komen...
Laten we hopen van niet é!
xx

Ann

hoi ! sorry voor mijn late antwoord, de blog lag een tijdje stil...
in juni of juli kom ik waarschijnlijk niet naar Belgie..omdat ik in september terugkom en ik eind april ben geweest, vind ik het een beetje te dicht bij mekaar liggen, en zou ik graag in de zomer een beetje reizen..omdat deze EVS ervaring niet meer terugkomt:)


Welja, je hebt overschot van gelijk met wat je hier zei:

"Zoveel vreugdedansjes waren hier niet hoor, met OBL. De nieuwsberichten zouden het maar saai vinden moesten ze alleen maar ernstige mensen interviewen, en dat zou niet passen met het beeld dat de Europese media hebben van de US"

zo zijn er aan een verhaal altijd twee kanten natuurlijk, en de media speelt natuurlijk in op wat meer sensatie geeft..

Ann

maar, aan de andere kant vind ik het wel jammer dat ik je dan niet zou zien...Kga nog eens zien als ik het kan passen:)

tantan

misschien moet je toevallig in Rome zijn het eerste weekend van juli? :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!