Annvandenbossche.reismee.nl

Mijn ervaringen in ceskyland

En hier ben ik weer, met een post ! Verassend, niet? Ik probeer nu wat meer te schrijven dan een keer per week. En ik probeer ook wat meer foto s te trekken, hoewel ik dat altijd vergeet. Ik vind een camera zo toeristachtig en ik geniet liever van het moment dan er een foto van te trekken, maar kom, ik zal mijn best doen:)

Vandaag schoot er een soort inzicht in mijn hoofd ...

ik was tsjechisch aan het praten, en had moeite om me uit te drukken. Het gesprek ging, heel toevallig, over het redlight district in Amsterdam. Ik wou iets zeggen maar liet het na omdat ik niet echt wist hoe eraan te beginnen en omdat ik dacht als een debiel te klinken, haha. Maar opeens dat inzicht ... je kunt beter als een onnozele taart(voor jou)praten dan hetniet te proberen. Want 1) je verstaat je eigen accent toch niet. Je kan nog met zo een dik accent praten als je wilt, je zal nooit echt(toch in deze fase nog niet) weten hoe het klinkt voor Tsjechen. Dus voor je accent moet je het al niet nalaten:) Ik denk wel dat ik een redelijk accent heb, vooral wanneer ik iets moet zeggen waar ik niet zeker van ben. Als ik ergens naartoe ga en iets moet bestellen, weten sommige kassamadammen al na twee woorden dat ik buitenlander ben (maarja, dat ligt hier ook een klein beetjeaan de grammatica, waarvan ik nog bijna niets gezien heb:)) Maar het valt nog wel mee, bijna iedereen zegt hier dat mijn uitspraak wel goed is. Maar misschien vergelijken ze hier met andere buitenlanders, en die schijnen een superhard accent te hebben (naar horen zeggen vooral de russen en de duitsers)

En dan nog nummer 2 en 3... 2) je leert woordenschat bij, 3) als de mensen je niet verstaan, is dat hun zaak, want ik heb het dan toch geprobeerd.

----------------------------------------------------------------------------

Allright! In ledovec zijn ze ook volop bezig metde voorbereiding voor hun circus paciento, met hun eenwieler oefenen ze in de tuin.

(http://www.google.be/imgres?imgurl=http://www.asfra.be/img/kids/eenwieler.jpg&imgrefurl=http://www.asfra.be/vouwfiets.php&usg=__7PvacBpIh-AHdu3ZNxPZhR3ypjU=&h=600&w=600&sz=106&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=dwVWulqDSk8wcM:&tbnh=148&tbnw=152&ei=jpSQTfuzM46EswbqncCLCg&prev=/images%3Fq%3Deenwieler%26um%3D1%26hl%3Dnl%26rlz%3D1R2SKPB_csCZ362%26biw%3D1003%26bih%3D567%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=130&vpy=68&dur=718&hovh=225&hovw=225&tx=126&ty=127&oei=jpSQTfuzM46EswbqncCLCg&page=1&ndsp=16&ved=1t:429,r:0,s:0(

Dit wil ik ook nog eens proberen:)

---------------------------------------------------------------------------

Verder heb ik vandaag terug gekookt met clienten. Op voorhand had ik samen met een clientnauwkeurig 60 gram boterafgewogen, voor in de soep. Doe het maar in de pot, zei ik tegen hem. Zag ik even later dat hij de helft van een pak boter in de pot had gedaan! Dreef er daar een gele massa in de pot...je moet echt ogen op je rug hebben.Kheb het er toch een beetje uitgedaan, want botersoep is nu net iets té. Wanneer de soep klaar was, zag ik zo wel een paar botervlokken drijven in de soep, maar voor de rest was het wel eetbaar .

Ik merk ook nu dagper dag dat een ongestructureerde organisatie ook best kan werken (wanneer hij niet te groot is natuurlijk ! moest ledovec nog verder groeien, moet er wel een soort structuur komen, anders wordt het te ingewikkeld) Ik heb zelfs het gevoel dat mensen hierdoor meer verantwoordelijkheid krijgen om hun taken af te ronden. Er staat ook niet constant iemand op je vingers te kijken van : je moet het zo doen, volgens de protocollen ! en dat vind ik een hele verademing. Iedereen is er zichzelf, heb ik zo het gevoel. Natuurlijk heeft zo een organisatie ook nadelen. De tijd is een bijzaak, de personeelsleden van ledovec komen dan ook dikwijls te laat op uitstapjes met declientenofzo :) Maar dat neemt niet weg dat ze onverantwoordelijk zijn. Ik noem bv iemand die altijd op tijd is, alle protocollen nakomt en alles doet wat van hem verwacht wordt, nietper severantwoordelijk... Er spelen zoveel andere dingen mee, onverwachte factoren, menselijke emoties ...

----

KGa nog een beetje van de zon genieten,

toedeloe X

Reacties

Reacties

Eline

Moest ik jou zijn zou ik het ook proberen om Tjechisch te praten, je kan alleen leren uit je fouten :) + kdenk dat je ook zo meer respect krijgt van anderen: je probeert het toch é :)
En amaai ik hoor ni anders dan koken!
Kdenk dat ik nog veel van je kan leren (ipv andersom xD)
kusje en kga ook nog wat van de zon genieten!

tantan

Ja van dat accent, iedereen die een andere taal spreekt heeft een accent, behalve als je de taal echt jong geleerd hebt, zoals je papa bvb. Luister maar eens naar onze politici die Frans spreken! Er zijn er maar weinig die dat kunnen zonder een Vlaamse slag erin. Van jezelf hoor je het nauwelijks, of je een accent hebt. Zelfs leerkrachten hebben dikwijls een accent! Ik woon hier al tien jaar en mijn accent gaat nooit weg, hoe hard ik daar ook op train. En dan ligt Engels nog dicht bij het Nederlands.

Ik moest wel lachen met de botersoep! Veel succes met het koken. Wij eten tussen haakjes al enkele weken van onze eigen sla, en er is al een rijpe aardbei! We hebben ze maar afgedekt met gaas zodat Nina er niet mee gaat lopen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!