Annvandenbossche.reismee.nl

cas leti

Ik weet dat ik dit ik veel zeg, maar laat me het nog eens zeggen: wat vliegt de tijd ! het is alweer een week geleden dat ik op de blog geschreven heb.

Wat is er in die tussentijd gebeurd?

Mijn nieuwe taallessen zijn gestart. Ik heb er wel een goed gevoel bij. De lerares is een jonge, heel vriendelijk en oprechte persoon. Het is wel even wennen om nu individuele lessen te hebben. Maar ik heb wel de indruk dat het vlugger vooruit gaat, omdat,ik natuurlijk alleen ben en er geen rekening moet gehouden worden met de wensen van andere cursisten, Op dit moment vind ik het belangrijk om me meer toe te spitsen op grammatica meer bepaald een naamval bv de genitief, voorzetsels ,en meervoudsvormen. Want nu hebben we dat nog niet gezien(de meervouden hier zijn niet zoals in belgie... zeven naamvallen, zeven meervouden, dan nog eens van de verschillende geslachten. Dus ergens normaal dat we enkel het enkelvoud hebben gezien :))

Ah, maar ergens begin ik toch een samenhang te vinden in die slavische taal!

Verder zijn Martin en ik(en over deze persoon moet ik dringend meer vertellen, een belangrijke persoon waarover ik tot nu toe nog niet veel verteld heb ')) naar Masopust gegaan in de naburige dorpen van Ledce. Masopust is een soort carnevalstoet. Mensen gaan verkleed, maar in traditionele kostumen en gaan rond van dorp tot dorp. Ze bellen aan bijna elk huis dat ze voorbijkomen en vragen om alcohol, eten(de typische koblaskys, zoiets als een boule de berlin, ik kan ze niet meer zien!) Je kan wel raden in welke toestand de meeste carnevalsvierders zijn na drie dorpen. Ik moet zeggen dat we gewoon meegegaan zijn om te observeren en fotos te trekken:)

Een leuke ervaring :) , hier in Tsjechie leer ik mezelf ook echt beter kennen.

Ik merk hier ook dat ik heel vlug gevoelens en emoties van andere mensen overneem. Ik ben hierdoor tamelijk vlug zonder energie, ik ben hier veel moe-er dan bv in Belgie. Werken in een ander land, een andere taal en werken met mensen met een mentale handicap is een grote uitdaging, maar toch ook vermoeiend. Als ik van een werkdag thuiskom, wil ik me het liefst neerploffen in de zetel :) Maar daar hou ik niet van, ik doe liever iets actiefs, maar dan heb ik hier nog meer energie voor nodig, en zo gaat het cirkeltje soms rond, hihi:) Gelukkig heb ik hier ook wel energie-revitalisers, zoals die ene M en de zondagavonden in dat ene centrum en S, M, L, enzo. maar hierover later meer, want ik zit nu op het werk en typ dit bericht om te vitaliseren, maar ik moet dus eigenlijk werken, ssshttt:)

Reacties

Reacties

papa

Je maakt ons nieuwsgierig naar meer nieuws.
M uit Z bij P kennen we wschl wel,maar S,L
die zondagavonden in dat centrum,daar willen
we graag meer over weten!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!