Annvandenbossche.reismee.nl

jazyk- taal ?

In de tekenles. Client tekent de verwarmingsfabriek( correct nederlands woord please?) waar we dinsdag op uitstap zijn geweest.. Inclusief grote schoorsteen, huizen errond en aanwezige clienten.

client, wijzend naar tekening in het algemeem: ' kijk, ik heb er ook een auto op getekend! '

Ik , denkend dat hij op het huis doelde dat hij getekend had: ' ahja, daar zijn mensen aan het dansen . !'

Dat tsjechisch toch, een paar andere letters en je verstaat al iets helemaal anders. Beide zinnen van client en ik bevatten het woord 'tanc ..' maar met een andere uitgang. Maar de client vond mijn volslagen onzinantwoord toch nog een beetje grappig.

In de supermarkt. Had ik zoveel in mijn handen, paste niet alles in mijn mandje van boodschappen dat ik enkele dingen moest dragen. Toen ik alles op de kassaroller (nederlands woord?) wilde leggen, was ik vergeten dat ik nog een pot yoghurt in mijn handen had. Patat, op de grond, witte smurrie van een halve kilo albertyoghurt uitgespreid over de grond. Oeps.Wat nu ? Naar de infobalie van de supermarkt. Ehmm.. Rode kop.

' excuseer mevrouw, ik praat maar een klein beetje tjsechisch. Er is ehm ... yoghurt...ehm grond .. ik weet niet wat te doen ..'

Mevrouw in kwestie begreep me niet zo goed, dus ze liep met me mee om te kijken wat ik bedoelde. Ze wist waarschijnlijk niet dat ik verantwoordelijk was voor de gevallen yoghurt, want ik moest niks betalen. hihi. het voordeel van een buitenlander te zijn. Soms kan je je nog verstoppen omdat je ' maar een klein beetje tsjechisch praat '

Een straatverkoper? 'ik praat geen tsjechisch'

gsm abonnement-aansmerer? opdringerig iemand?' ik praat geen tjsechisch '

Simpel, niet.

jaja. Natuurlijk is mijn tsjechisch al veel beter dan in het begin. Kan ook niet anders, als je ganse dagen in een tsjechisch milieu verblijft. Toch heb ik besloten om de taallessen die ik nu volg, niet voort te zetten en naar een andere taalschool individuele les te volgen. De taallessen die ik tot nu had, waren goed en de leerkracht was ook goed, maar het ging een beetje heel traag vooruit. Altijd herhaling en als ik eerlijk mag zijn, denk ik dat ik al meer uit mijn zelfstudie heb geleerd en uit het dagelijkse leven dan uit deze 21 lessen. De individuele les kan meer toegespitst worden op de woordenschat die ik nodig heb in ledovec, en ook meer op grammatica. Ja, bah, maar grammatica en praten is toch ergens de basis denk ik.

Reacties

Reacties

mama

tja, wat moet je dan in België zeggen?
De Walen kunnen wel maar willen niet, en de Vlamingen doen al niet veel beter.
Gelukkig is het daar nog niet zo!

broer

de volgende keer een winkelkarretje nemen ;)

tantan

Haha, broer heeft veel gelijk. Doet mij denken op die keer dat ik naar de delhaize ging in Leuven, toekwam op mijn kot met de fiets en flessen water, en ze vielen in stukken van mijn fiets vlak voor de deur. Ik kon er toen wel niet mee lachen.
Ja, grammatica, dat is het he. Rap van buiten leren zeg ik. Zo gaat dat nog het rapst. Nominatief, accusatief, genitief, datief, instrumentalis, locatief, vocatief? Doen ze 't daar ook zo? Spreek ook oefeningen in op de computer en luister naar jezelf, dat helpt echt.

tantan

PS. Jazyk is trouwens ook het Russiche woord voor taal!

ikzelf

mama: ik ben eventjes niet mee met je reacite : "De Walen kunnen wel maar willen niet, en de Vlamingen doen al niet veel beter." wat bedoel je juist?
broer: ja maar ik wist op voorhand niet hoeveel dingen ik zou meedoen, en de winkelkarretjes dtonden buiten, dus dat ging ook al moeilijk met al dat gerief in mijn winkelmandje en handen :)
tantan: ja inderdaad, die naamvallen heeft tsjechisch ook. Grammatica is belangrijk, want zonder kennis van grammatica maak je soms fouten waardoor de Tsjechen je soms volledig verkeerd of niet begrijpen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!