Annvandenbossche.reismee.nl

De voorgelegde vragenlijst en resultaten

De eerste dag van de tweede werkweek zit er alweer op. Vandaag heb ik voor het eerst alleen met een client mogen werken. Dit wil zeggen, de persoon begeleiden wanneer ze de taken uitvoeren in het psychiatrisch dagcentrum.

De client die ik begeleidde, was zeer ge!interesseerd in engels. We hebben dus een beetje een taaluitwisseling kunnen houden, wat zeer interessant was. De taken die ik met haar moest uitvoeren, waren de was doen, en strijken. Het is wel grappig hoe je bij zo een simpele taakjes al op hindernissen stuikt: in het pscyhiatrisch dagcentrum heeft men een ander wasmachine. Kon ik dus moeilijk voortonen hoe het werkte, want ik had er zelf geen benul van :-) gelukkig kwam dat in orde, net als het strijken, dat in mijn huishouden hier impliceert dat de ergste vouwen eruit zijn( ik vind dat echt zo nutteloos, strijken, soms zie je zelfs amper verschil als je je kleren aanhebt), maar natuurlijk denkt niet iedereen daar zo over. Ach ja, dat is dan toch ook gelukt, hoewel de kussensloop op het einde een klein beetje erg nat was van de stoom die eruit kwam (oeps ?). Ach ja, dat heb ik nu ook geleerd en de volgende keer gaat dat weer beter.

Ik vond het echt een leuke dag vandaag. De taakjes lijken misschien simpel, maar op deze manier leer je de clienten ook beter kennen, leer je wat tsjechisch bij en leer je zelfstandig werken, en dat vind ik echt super. De vorige maanden waren namelijk nog een beetje kennismaking met de werking van het centrum, de taal enzovoort.

Ook hebben we een vragenlijst voorgelegd aan de clienten. Ze konden hun naam schrijven bij activiteiten waar ze geinteresseerd in waren. Dit deden we om te vermijden dat we activiteiten zouden organiseren waar eigenlijk niemand in geinteresseerd is.

De verschillende mogelijkheden waar ze hun naam konden bijschrijven, waren: tekenen, schilderen(subidee hierbij was:iedere client kan zijn eigen bloempot schilderen, en er iets in zaaien, ervoor zorgen of ev meepakken naar huis), wandelzoektocht met foto's, chocoladeworkshop voor pasen (paaseitjes maken, chocoladehaas maken ..), gewoon gaan wandelen, dansen ( waar we de clienten het initiatief laten nemen, bv een client toont een aantal pasjes en de anderen doen het na ...), quiz( ook met doevragen, zoals eerder al gezegd moet het vooral een leuke, speelse quiz worden) en het laatste was film ( mr bean, charlie chaplin, over de natuur ...bij rondvraag leken ze hier heel enthousiast over).

Wat kwam er uit te bus ? Het tekenen en schilderen waren het populairst geloof ik. Ook de chocoladeworkshop en de film. Eigenlijk waren er niet echt activiteiten die erboven uit sprongen, elke activiteit had wel belangstellenden.

En nu? Wel, we hebben met de verantwoordleijke van LEdovec gesproken en de bedoeling is om elke week, misschien binnen twee weken ofzo, zodat we voorbereidingstijd hebben, twee of drie activiteiten voor te bereiden. DE dag zelf kunnen de clienten dan kiezen welke activiteit ze willen, want veel hangt ook af van wat zij op dat moment willen en externe omstandigheden, zoals het weer.

Zo, ik zal het hierbij laten. Tot de volgende keer !

Reacties

Reacties

papa

Zo te lezen ben je goed bezig!
Voldoende interessante ideetjes om
uit te voeren.

oma en opa

het interesseert ons altijd als wij enig nieuws van je werk kunnen lezen . Hopelijk nu steeds als gezonde gezondheidswerker !!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!