Annvandenbossche.reismee.nl

twee weekjes hier

Terug twee weekjes in Tsjechenland.

De hereniging met mijn gastland is niet zo goed verlopen. Dag 1 voelde ik mij al lichtjes verdoofd. Van de lange busrit,dacht ik. Veel productiefs is er dan ook niet gebeurd. Misschien was het ook wel een voorbode van dag 2, wanneer de koorts begon, en dag 3 en 4 waarop ik enorme keelpijn had en dan maar naar de dokter ging. Of dag 5 met de koorts die een absolute climax bereikte. gelukkig was er dag 6 en 7 waar het al beter ging met me en op dag 8 a.k.a. maandag, ging ik terug aan de slag en kreeg ik de uitslag van de dokterstest: het was een virus. toch een beetje een opluchting, moest ik geen antibiotica nemen, want daar ben ik niet al te happig om. Vooral niet als je de laatste 5 maanden al tweemaal aan de antibitotica hebt gezeten, en dan nog eens veell te zwaar voorgeschreven AB.

Maar kijk, ik ben gezond, jsem zdrava. En de tijd is gekomen om meer initiatief te nemen binnen het project ! Deze week was ik dan ook volop aan het denken en aan het zoeken naar ideetjes wat ik met de clienten kan doen. Zo concreet mogelijk, want ik heb al gemerkt dat wanneer je met een algemeen plan naar de verantwoordeijken afkomt zoals ' misschien kunnen we eens dansen met de clienten', er meestal wel respons komt, maar dat ze geen tijd hebben om dit verder uit te werken. DE plannen concretiseren moet dus vooral van onze kant komen. Ik heb de indruk dat de verantwoordelijken niet echt vrwachten dat we zelf dingen op poten zetten, maar het wel goed vinden dat we het doen.

Maar welke plannen hadden ik en/of de andere evs vrwijlligster in ons hoofd?

_ met betrekking tot uitstapjes, vrije tijd tussen 14 en 15 :

Een fotozoektocht organiseren in plzen.

een simpele quiz organiseren, niet gericht op het vergaren van kennis,maar op het speelse

werken rond een bepaald thema, als winter, pasen ...

_ workshops

chocoladeworkshop, simpele dingetjes maken met chocolade. bv chocolade laten smelten en in vormpjes gieten, terwijl anderen bv kunnen kijken naar speciale dingen gemaakt uit chocolade , ik denk aan fotootjes van speciale chocoladekunstwerkjes, of misschien dat belgische bezoekers iets kunnen meebrengen :) moet nog over nagedacht worden!

dansen. ik heb gemerkt dat veel clienten erg positief reageren op dansen. Misschien kunnen we enkele dansjes voortonen. ook dit is slechts de planfase, want ik kan helemaal niet dansen dus ik denk dat er hier zowiezo een derde persoon moet bijgesleurd worden. Tenzij we gewoon wat in het wilde weg dansen, maar dat vind ik ook maar niks ... dat kan altijd , dan moet er hiervoor geen workshop ofzo georganiseerd worden.

Tak ja... To byli moje napadi. ofzo. ik ga er in het weekend nog eens over nadenken en concretiseren en eens bespreken metmijn mede EVS vrijwilligster.

A. Als iemand van jullie nog leuke ideetjes heeft welke activiteiten je kan doen met personen met een mentale handicap, feel free to say ! hieronder kan je reageren he, natuurlijk kan je ook reageren als je geen ideetjes hebt,

tak,ja budu ve?e?it, ryzek. ?au !

ann

Reacties

Reacties

mama

Kijk eens op deze website
http://www.activiteitennet.nl/
Daar staan ook toffe activiteiten op

knutseltip: bv. werken rond het thema zee:
http://www.knutselidee.nl/ideeen/ecodeco.htm
Maar dan stuur ik je wel schelpen op.

ook gemakkelijk te doen met kokkels, schelpenketting,
http://kids.flevoland.to/knutselen/vakantie.shtml

Knutsel het afgietsel van dierensporen
http://kids.flevoland.to/knutselen/vakantie.shtml

De vilten mobielen hangertjes maken van deze website
http://www.nynepien.nl/webwinkel/index.php?main_page=index&cPath=11

Ik las ergens dat Q-art en vilten echt iets is voor mensen met een mentale handicap. Je kan er mooie resultaten mee bereiken.

Ook papier scheppen is een toffe activiteit, wel ergens op internet te vinden.

gelukspoppetjes maken, ook op internet

Ik heb opgezocht voor muziek, daar moet je meestal een opleiding muziektherapie en verstandelijke handicap gevolgd hebben, dat blijkt niet zo simpel te zijn.

Voilà dat was het zo wat. Skypen zondag?

tantan

Doen ze daar ook dingen zoals yoga bvb of zumba? Want dat is wel echt leuk ...

ann

@tantan:aan yoga heb ik ook al gedacht. Voor mensen met een psychiatrische aandoening wordt dit al georganiseerd in Plzen zelf, maar niet voor de mensen met een mentale handicap in het psychiatrisch dagcentrum. daar heb je dan weer instructeurs voor nodig of iemand die hier toch een beetje ervaring mee heeft, met yoga lesgeven en specifiek voor deze doelgroep,.Ik weet ook niet als yoga iets is waar de clienten interesse in zouden hebben, .. omdat ze tamelijk moeilijk hun aandacht erbij kunnen houden.dat vind ik wel moeilijk soms, je kan vanalles op poten zetten, maar soms gebeurt er dat er gewoon geen interesse is. Niet verkeerd bedoeld, maar het is een beetje hetzelfde als met kinderen soms. tenzij ... Natuurlijk kan je yoga ook op een speelse manier brengen enzo, aangepast aan hun mogelijkheden, maar daar heb je dan weer mensen nodig die er iets vanaf weten, en dat kost geld, wat er momenteel niet is ..ook is er de tijd nodig voor zoiets groter, en dat ontbreekt soms ook wel... ik vindh et wel een heel goed idee, moest ik wat meer ervaring of kennis hebben met yogales geven voor deze doelgroep, zou ik het misschien wel voorstellen om zelf eens een workshop te geven... maar nu is mijn yogakennis heel beperkt :) maar ik schuif dit plan zeker nog niet aan de kant :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!