Annvandenbossche.reismee.nl

terug in België: indrukken

In België aangekomen; moet ik terug wennen aan het azerty toetsenbord, aan het feit dat er zich hier wel een tremateken bevindt op dit toetsenbord.

Heb ik een cultuurshock; heel vreemd omdat dit eigenlijk mijn eigen land is waar ik thuiskom.

Hoewel PLzen hier maar een duizendtal kilometer vandaan ligt, is er toch een heel groot aspect die ik opgemerkt heb nadat ik vier maanden in Tsjechië heb geleefd.

De multiculturaliteit . Toen de Eurolinesbus Brussel binnenreed, viel me het multiculturele straatbeeld erg op. Natuurlijk, brussel is hetkloppend hartvan de europese unie, het hartje van europa waardoor je meer toeristen en asielzoekers dan waar dan ook in België ziet.

In Tsjechië heb je dit niet. ¨Het kleurrijk straatbeeld beperkt zich tot Viëtnamezen die enkele generaties geleden naar Tsjechië gevlucht zijn door het toenmalige communistische regime. Viëtnamezen en de Roma-zigeuners, die zich helemaal onder de maatschappelijke ladder bevinden.

Over De Roma's even iets meer ... De locals geven aan dat een bijna onmogelijke taak is om hen te integreren in de maatschappij- wanneer enkele idealistische werkgevers hun een job aanbieden, houdt de meerderheid het maar enkele weken uit, tot ze hun eerste salaris hebben ontvangen en dit onmiddellijk gaan vieren in de vorm van een cafébezoek. Van de locals gehoord,is het een erg moeilijke taak om Roma's ervan te overtuigen werk te gaan zoeken. Hun waarheid, hun manier van leven, is heel belangrijk voor hun, en elke vorm van integratie naar een conform leven wordt door hen afgezweerd, of zo lijkt het toch. Ze voelen zich goed in hun (naar onze normen) veel te kleine appartement, opleiding voor de kinderen is niet nodig, ze worden dan ook niet naar school gestuurd en blijven thuis. De ouders gaan ook niet werken. Wat de Tsjechen in dit verhaal het meest tegen de borst stoot; is dat de overheid voor hen blijft betalen.En wanneer de Roma's zich in het nauw gedreven voelen;stappen ze naar Straatsburg. Het hof van mensenrechten heeft de zwakkeren toch meestal gelijk(zijn dit dan mensenrechten ??) en zo blijft het cirkeltje rondgaan. Enkelingen kunnen zeggen : komaan, zo negatief is het toch niet ? Roma's hebben toch zeker ook nog capaciteiten? Het lijkt wel of ik enkel negatief praat over de Roma's, maar ik typ enkel neer wat de locals mij zeggen. En ergens begrijp ik dat dit uit frustratie komt, het stoten op een muur en de onmacht om de Roma's een conform leven te laten leiden.

Dit doet mij dan zo een beetje denken aan het multiculturele samenleven in België, waar de bevolking dit probleem ook soms ervaart, ware het eerdermet andere bevolkingsgroepen dan de Roma.

En de conclusie die ik uit dit multiculturele verhaal voor mezelftrek; is

Multiculturaliteit en interculturaliteit wordt dikwijls voorgesteld als een positief iets: je verbreedt er je wereledbeeld mee, je leert samenleven met andere mensen enzovoort. In België merk ik echter dat deze vermenging van culturen ook traagjes het verlies van de eigen cultuur met zich meebrengt. Typische Belgische tradities en gewootnes? Chocolade, bier en frieten. In Tsjechië kan ik op dezelfde vraag een hele waslijst met antwoorden meegeven; tradities verbonden met het huwelijk, rond kerstmis, rond pasen, in verband met het eten ... En dat creëert zo'n vaderlandsgevoel; dat ik hier in België een beetje mis.

Volgens mij gaat deze multiculturele vermenging veel te snel; en de Europese Unie draagt hier ook geen positieve bijdrage in. Lijkt mij best saai, als alle landen op mekaar gaan lijken en oost europa gaat verwesteren, naar een model waar de culturele identiteit van het land verdwijnt en plaatsmaakt voor een Westers model. Echte multiculturaliteit zal niet het gevolg zijn van de Europese Unie; de echte vorm is volgens mij namelijk waar mensen mekaar respecteren in hun eigen tradities, gewoontes en verschillen en mekaar helpen waar nodig; steeds rekening houdend met het referentiekader van de cultuur(wil echter ook niet zeggen dat je deze cultuur blindelings volgt!)en niet van uniforme regels.

Nu Tsjechië bij de Europese Unie is, kan het niet anders dat ook dit land zal verwesteren. Praag is een mooie stad; maar al zooo verwestert dat ik de charme van de stad niet meer lijk te zien, in tegenstelling tot Plzen, die nochtans heel wat minder culturele gebouwen en troeven heeft, maar veel authentieker en echter is.

Ik hoop datdeze westerse evolutienog een twintigtal jaar wordt uitgesteld, en dat ik in tussentijd nog kan genieten van de echte culturele identiteit van dit land.

Want ik houd niet van de Europese Unie, nee.

Reacties

Reacties

Ann

en dat laatste klinkt misschien wat paradoxaal, aangezien ik nu juist een project doe dat mogelijk gemaakt is door de Europese Unie, :) ach ja ! ik zal er even over stoppen en een luchtje scheppen.

mama

Ik denk dat de Europese unie niet automatisch een verlies van authenticiteit impliceert.
Het is wel het economisch belang (de opbrengsten en de centen) die heel vaak de authenticiteit aantast.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!