Annvandenbossche.reismee.nl

de zak van sinterklaas

Ahoj!

Intussen is er weer een week voorbijgegaan.

De week van sinterklaas!

die hier geen zwarte pieten heeft maar duiveltjes en engeltjes. Als de kindjes stout zijn geweest neemt de duivel hen mee naar de hel. Dat is toch een beetje agressief, niet? voor een vredelievend feest?Maar er is een andere kant aan ook, natuurlijk. Zijn de kindjes braaf geweest? Dan krijgen ze cadeautjes van de engeltjes, en van Sinterklaas natuurlijk.

Toch wordt Sinterklaas hier niet zo gevierd als in Belgiúe. In Belgiúe zie je enkele weken op voorhand al verschillende klazen en pieten op straat lopen. Hier zie je enkel sinterklaas, duiveltjes en engeltjes op de avond van 5 december.

En de kerstman hebben ze hier niet. Enkel Je?išek, of hoe je dat ook schrijft. Vertaald betekent dit klein jesusje. Hier draait kerstmis dus nog om de oorspronkelijke bedoeling ervan :) Hier zie je geen kerstmannen op straat. De cadeautjes voor de kindjes worden uitgedeeld door de kleine Je?išek. Hoe? dat weet niemand. . .

Men is hier ook erg traditioneel, veel meer dan in Belgiúe, waar ik soms het gevoel heb dat een ´ Belgische´ identiteit niet bestaat. Im Belgi)e zijn er namelijk zoveel invloeden van verschillende culturen, dat je op de duur niet meer weet wat Belgisch is en wat niet.

Voor kerstmis wordt hier tradtioneelgewijs in elke familie perni?ky gebakken. KLeine koekjes. Er wordt aardappelsalade gegeten met karper.

________________

Dit weekend ben ik ook voor de eerste keer gaan langlaufen. Leukleuk ! Er waren nog geen sporen voor de langlauflatten, dus moesten we ze zelf maken. Dit vergde wat energie, maar het mooie witte landschap maakte alles goed !

___

En verder op het project ... gaat het zijn gewone gangetje. Maandag, woensdag en vrijdagin ledovec, dinsdag op uitstap met de cli-enten, op donderdag naar de kaarsenworkshop en tekenles.

En volgende week gaat de laatste week in . Dan ga ik op vakantie naar Belgi.e. Ja, zo voelt het echt aan, alsof ik nu twee weken op vakantie ga en mijn batterijen ga opladen in het Belgenlandje.

Nu ga ik eens gaan slapen, ik heb een beetje hoofdpijn, tot later voor meer, vers van de internetpers !

Toedelsx